


Szkolny Klub Historyczny
Rocznica wybucha powstania styczniowegoW tym roku przypada 160 rocznica wybuchu powstania styczniowego, kolejnego zrywu narodowowyzwoleńczego. Uczciliśmy pamięć styczniowych powstańców pracując z materiałem filmowym („Wierna rzeka”, „Szwadron”) oraz pracami Jacka Malczewskiego, Artura Grottgera, Aleksandra Sochaczewskiego. GK Grudniowe konkursy historyczneW grudniu przeprowadzono dwa szkolne konkursy: Oto ich zwycięzcy: „Wynalazki zmieniające świat” 1.miejsce – Zuzanna Brzościkowska, I tb 2.miejsce – Emilia Dolska, III ta 3.miejsce – Julia Śnieg, I tb 3 miejsce – Alicja Lewandowska, III ta I drugi konkurs: „Stan wojenny w relacjach moich bliskich” 1.miejsce – Emilia Dolska, III ta 2.miejsce – Kinga Czyż, III ta Serdecznie gratulujemy GK Młodzieżowa Konferencja Historyczna poświęcona Honorowym Obywatelom BydgoszczyKim są Honorowi Obywatele Bydgoszczy? Czy znamy ich biogramy? Od kiedy i kto przyznaje ten zaszczytny tytuł? Na te i inne pytanie poznaliśmy odpowiedź podczas Młodzieżowej Konferencji Historycznej poświęconej Honorowym Obywatelom Bydgoszczy. Organizatorami spotkania były VII i VIII LO. Nasza reprezentacja tj. Aleksandra, Emilia i Olga z klasy III ta rewelacyjnie przedstawiły uczestnikom debaty postać wybitnej sportsmenki Ireny Szewińskiej. Uczennice wystąpiły niczym Irena, NA MEDAL! GK Rocznica zniszczenia zagłuszarki Radia Wolna EuropaNiedaleko naszej szkoły 18 listopada 1956 roku miało miejsce niezwykłe zdarzenie. Kilkusetosobowa grupa bydgoszczan zniszczyła stację zagłuszającą Radio Wolna Europa, symbol wolności. Zagłuszarka eliminowała dostęp do rzetelnych wiadomości z kraju i zagranicy. Niestety, część mieszkańców miasta poddana została represjom, w tym wieloletnim wyrokom pozbawienia wolność. Akcja Krokus w roku szkolnym 2022/2023To kolejny rok gdy uczestniczymy w projekcie „Krokus” realizowanym przy współudziale Muzeum Żydów Galicja w Krakowie i Irlandzkiego Towarzystwa Edukacji o Holokauście. Chcemy by pamięć o tych, którzy zginęli nie została zatarta… by nigdy nie więcej nikt nie stracił życia ze względu na to kim się urodził. Akcja upamiętnia 1,5 mln żydowskich dzieci, które zginęły w II wojnie światowej. G.K. Rocznice historyczne z klasą 4TgKlasa IV TG upamiętniła wybuch II wojny światowej i wojnę obronną Polski pracując na specjalnie przygotowanych autorskich zadaniach. Skupiliśmy się na bohaterskiej postawie obrońców Mławy, którzy za wszelką cenę próbowali powstrzymać niemiecką agresję w kierunku Warszawy. Odbyła się również specjalna lekcja upamiętniająca agresję radziecką z 17 września 1939 roku. GK Finał projektu “Aby pamięć nie umarła…”Wydaje się, że mechanizmy istnienia i rozprzestrzeniania nietolerancji oraz dyskryminacji są przez nas znane i umiemy im stawić czoła. Niestety, znajdują się Ci, którzy nie chcą żyć w świecie tolerancji, miłości, demokracji i poszanowania drugiego człowieka. Owi „Ci” za nic mają wolność innych. To nie tylko przeszłość, to także teraźniejszość.Kulminacyjnym punktem realizowanego projektu “Aby pamięć nie umarła…” była wizyta w miejscu pamięci Muzeum Stutthof. Najważniejszym jego celem było przedstawienie młodym ludziom czynników, które w przeszłości doprowadziły do zjawiska wykluczenia a następnie do eliminacji określonych grup społecznych, narodowościowych. Ważnym elementem było również poznanie historii obozów koncentracyjnych na przykładzie KL Stutthof, do którego trafiali żydowscy i polscy mieszkańcy Bydgoszczy. Zwiedzanie byłego obozu ze wsparciem przewodników było poprzedzone zajęciami z kierowniczką Działu Edukacji panią Ewą Malinowską. Serdecznie Jej dziękuję za przychylność i pomoc w przygotowaniu wizyty w muzeum oraz za publikacje, które otrzymała każda uczestniczka i uczestnik. Naczelne podziękowania dla Instytutu Olgi Lengyel – TOLI, którego wsparcie finansowe umożliwiło realizację naszego projektu. Grzegorz Kacprzak Rocznice historyczne w konkursach i prelekcjachW końcu kwietnia zostało zorganizowane upamiętnienie ważnych wydarzeń z przeszłości regionalnej oraz historii naszego państwa. Pamiętając o „urodzinach” Bydgoszczy przeprowadzono quiz wiedzy o naszym mieście oraz konkurs o bydgoskiej architekturze. Test wygrała para uczennic Wiktoria Haraściuk i Oliwia Kierzękowska (klasa III bP) zaś rywalizację o architekturze Julia Witkowska (klasa III bP). Drugim wydarzeniem była kolejna już rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja. Uczciliśmy ją realizując specjalnie przygotowane lekcje przybliżające treść i okoliczności uchwalenia konstytucji. B. Włoch-Kasprowicz, G. Kacprzak Projekt "Sytuacja społeczeństwa polskiego w okresie II wojny światowej"Uczennice klasy IVTa uczestniczyły w projekcie poświęconym sytuacji społeczeństwa polskiego w okresie II wojny światowej. W marcu i kwietniu br. wzięły udział w zajęciach przygotowanych przez działy edukacyjne placówek oświatowo-naukowych: „Obóz dla dzieci polskich przy ul. Przemysłowej – historia zapomniana”, Centrum Dialogu Marka Edelmana, „Okupacja niemiecka i sowiecka na ziemiach polskich – założenia i realizacja” – Przystanek historia IPN, „Aktion Reinhardt - zagłada Żydów polskich na przykładzie obozu zagłady w Sobiborze”, Muzeum i Miejsce Pamięci w Sobiborze „Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata”, Muzeum i Miejsce Pamięci w Bełżcu Dziękuję Uczennicom za aktywny udział, a Edukatorom z powyższych placówek za oryginalne i merytoryczne zajęcia warsztatowo-wykładowe. G.Kacprzak "Bydgoski Marzec" - w walce w obronie konstytucyjnych praw człowieka i obywatela19 marca 1981 bydgoscy działacze NSZZ „Solidarność” na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Narodowej próbowali ująć się za rolnikami polskimi, których praca w warunkach państwa komunistycznego stawała się coraz trudniejsza. Protest w Bydgoszczy zakończył się brutalną pacyfikacją działaczy „Solidarności” i pobiciem niektórych z nich przez siły porządkowe. Przewodnim hasłem i celem „Solidarności” była WOLNOŚĆ. Upamiętniając te wydarzenia uczennice wzięły udział w konkursie: "Bydgoski Marzec" - w walce w obronie konstytucyjnych praw człowieka i obywatela. Jego celem było przedstawienie oblicza wolności z perspektywy młodego człowieka w formie plastycznej. Wśród ponad 30 nadesłanych prac najlepsze się okazały:
Gratulujemy! GK |
|
|