Szkolny Klub Historyczny
"Bydgoski Marzec" - w walce w obronie konstytucyjnych praw człowieka i obywatela19 marca 1981 bydgoscy działacze NSZZ „Solidarność” na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Narodowej próbowali ująć się za rolnikami polskimi, których praca w warunkach państwa komunistycznego stawała się coraz trudniejsza. Protest w Bydgoszczy zakończył się brutalną pacyfikacją działaczy „Solidarności” i pobiciem niektórych z nich przez siły porządkowe. Przewodnim hasłem i celem „Solidarności” była WOLNOŚĆ. Upamiętniając te wydarzenia uczennice wzięły udział w konkursie: "Bydgoski Marzec" - w walce w obronie konstytucyjnych praw człowieka i obywatela. Jego celem było przedstawienie oblicza wolności z perspektywy młodego człowieka w formie plastycznej. Wśród ponad 30 nadesłanych prac najlepsze się okazały:
Gratulujemy! GK „Pamiętajcie o tych, którzy tam zginęli” - Zdzisława Włodarczyk, była więźniarka KL Auschwitz
Młodzież klas pierwszych szkoły branżowej brała udział 5 lutego w sesji edukacyjnej pt. "Wyzwolenie KL Auschwitz" przygotowanej przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. Głównym punktem sesji było spotkanie z panią Zdzisławą Włodarczyk - byłą więźniarką w KL Auschwitz. Tego samego dnia uczennice klasy czwartej uczestniczyły w lekcji on-line „Dzieci w obozie na Majdanku” przygotowanej przez p. Mirellę Rusek z działu edukacji Państwowego Muzeum na Majdanku. G.K. Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach HolokaustuW 2005 roku Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło 27 stycznia Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holokaustu. By upamiętnić ofiary uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym. Najbardziej oryginalną pracę przygotowała Dominika Szczepaniak z klasy II Tp. Serdeczne gratulacje!!! G.Kacprzak Projekt KROKUSPonownie uczestniczymy w Projekcie Krokus realizowanym przez Żydowskie Muzeum Galicja i Irlandzkie Towarzystwo Edukacji o Holokauście. W ramach projektu szkoły otrzymują cebulki żółtych krokusów. Zasadzone przez uczniów z klasy IIaP zakwitną z końcem zimy. Kwiaty mają przede wszystkim przypominać półtora miliona żydowskich dzieci oraz tysiące dzieci innych narodowości zamordowanych w czasie II wojny światowej. Projekt Krokus pozwala zapoznać uczniów z tematyką Holokaustu, a także rozbudzić w nich świadomość niebezpieczeństw związanych się z dyskryminacją, uprzedzeniami i nietolerancją.G.Kacprzak W uznaniu dla Powstańców warszawskich - BohaterOnTak jak każdego roku i w tym wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji BohaterON. Inicjatywa ta ma pokazać, że młodzi nie tylko pamiętają o Powstańcach warszawskich, lecz doceniają sens ich ofiarności oraz podjętych działań. Tym razem zaktywizowaliśmy się w nieco innej formule. Lekcji okolicznościowej, która w różnej postaci była zawsze realizowana, towarzyszyło wykonanie projektu skierowanego do jednej z Bohaterek Powstania. Adresatem jego była Pani Barbara Szulc, a Autorkami były uczennice klasy IV TA: Weronika Buła, Daria Maciejewska i Weronika Śpica. W oryginalnej formie skierowały do Pani Barbary przepojone mądrością i dojrzałością bardzo osobiste słowa. https://drive.google.com/file/d/1dRsH0yMVyJx67_9hnTu9WEPKfkubdIQD/view?usp=sharing Klasie dziękuję za aktywny udział w lekcji. Szczególne jednak gratulacje i podziękowania za inicjatywę oraz zaangażowanie kieruję do grupy projektowej. Brawo!!! G.K. Bydgostienalia - Młodzi Młodym o Bydgoszczy po raz kolejny!
To już kolejna odsłona podjętego kilka lat temu projektu współpracy szkół. Zakładał przybliżenie elementów historii miasta i jego mieszkańców w przystępnej formie uczniom przez uczniów. W tym roku szkolnym podjęliśmy tematykę bliską sercu mieszkańców Bydgoszczy tj. jej powrotowi po niemalże 150 latach niewoli do Polski. Uczennice Weronika Śpica, Daria Maciejewska oraz Weronika Buła przedstawiły dla swych Koleżanek i Kolegi okolicznościową lekcję „20 stycznia 1920 - Dzień, o którym marzyły całe pokolenia bydgoszczan”. Treścią jej było ukazanie procesu powrotu naszego miasta do Macierzy oraz postaw bydgoszczan w tym czasie. Bardzo dziękuję za zaangażowanie i pomoc obu Weronikom i Darii. G.Kacprzak Narodowe Święto Niepodległości
Dla Tych, którzy za niezależność Polski oddali to co najcenniejsze. Z wdzięcznością oraz pamięcią o Tych, którzy budowali Niepodległą… W hołdzie Bohaterom uczennice klas I TA i 1TBÂ Â Â GK Rocznice historyczne, które upamiętniliśmy rozpoczynając nowy rok szkolny
Jakie były pierwsze dni wojny z perspektywy bezbronnych cywilnych mieszkańców Bydgoszczy i naszego regionu? Wrzesień to czas pamięci i refleksji o tym co stało się u progu II wojny światowej nie tylko w skali państwa, ale też pojedynczych miejscowości i ludzi. Dzień Podziemnego Państwa Polskiego ustanowiono uchwałą Sejmu RP z dnia 11 września 1998 r. Wyrażała ona szczególną wdzięczność i szacunek twórcom, ofiarnym działaczom podziemnych struktur Państwa Polskiego, a także tym wszystkim, którzy w wyjątkowo trudnych warunkach, z narażeniem własnego życia walczyli o niepodległość Ojczyzny.    GK Ważne rocznice historyczne1 marca władze RP ogłosiły Narodowym Dniem Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. W poczet ten zaliczamy Tych żołnierzy podziemia niepodległościowego, którzy nie uznali w Polsce nowej komunistycznej władzy. Uczniowie klas drugich pracując z infografikami poznali Bohaterów oraz ich trudne i skomplikowane powojenne dzieje.   GK  Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych Kogo określa się mianem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata? Ilu Polaków otrzymało tę nagrodę? Kim byli Irena Sendler i Henryk Sławik? W jaki sposób ratowano ludność pochodzenia żydowskiego na terenie okupowanych ziem polskich? Na te i inne pytania uczennice klasy IV ta szukały odpowiedzi podczas specjalnie przygotowanych zajęć upamiętniających Europejski Dzień Pamięci o Sprawiedliwych.  G.K. Â
  Projekt Krokus 2019
W listopadzie uczniowie klasy IAP uczestniczyli w projekcie Krokus. Wraz z końcem lutego nasze krokusy przywitały świat.    GK |
|
|